דימוי עצמי: איך אפשר להרגיש טוב, מסופק ושלם עם עצמך?

רגשות חיוביים או שליליים משפיעים ישירות על דימוי עצמי, בין אם נהיה מודעים לכך או אולי פחות. לפעמים נדמה שהרגשות שולטים בנו ואנו חסרי אונים מולם, אך האמת שיש בידינו אפשרות להשפיע עליהם ולהרגיש מסופקים ומאושרים יותר.

דימוי עצמי והריגוש בלהרגיש רגשות

הרגש מחייה את היום יום שלנו ומוסיף לו טעם וריח. כשאדם בוכה וצוחק, אוהב וכואב הוא יודע שהוא חי. מה זאת אהבה? מה גורם לאדם אחד להיפגע ולכעוס בקלות ולאדם אחר להגיב בקלילות? לכל אחד יש דימוי עצמי אחר וכן מבנה אישיות אחר שמעצב את האופן בו הוא חווה את העולם ומגיב אליו. יש מי שירגיש טוב גם כשהוא מרגיש “רע” (חווה יום קשה או חוויה רגשית קשה) ויש מי שינסה להתחמק מהתחושה הרעה.

להרגיש טוב בלי לברוח מהכאב

מודעות לרגשות ויכולת להביע אותם, אך לא להיסחף אחריהם למקומות לא רצויים, מאפשרת חיבור לעולם הפנימי. כעס, עצב, פחד ופגיעות הם דוגמאות לרגשות שאנו מנסים להימנע מהם. במקומם אנו מעדיפים לחוות שמחה, דימוי עצמי חיובי, אהבה וביטחון עצמי. אך כדי להרגיש את מלוא העוצמה של הרגשות החיוביים יש צורך גם להתייחס לרגשות הקשים ועם האימון גם נצליח ואפילו נרצה להרגיש אותם.

דימוי עצמי, גוף נפש – רגש ומחשבה בתוך הגוף

אחת הסיבות שאנשים מנסים להימנע מרגשות קשים (המשליכים על דימוי עצמי נמוך גם הם) היא שהרגש והגוף קשורים ומגיבים אחד לשני. רגשות גורמים לתחושות גופניות כגון: פרפרים בבטן, כבדות בחזה, חנק בגרון או כל תגובה פיזית אחרת. ההכרה בתחושות הפיזיות והבנת הקשר גוף-נפש תעזור לנו להבין שהשדים לא נוראים כל כך (הרגשות שאנחנו מנסים להדחיק). כשאנו מנסים לתאר את הרגש שעורר את התגובה הפיזית ולהגדיר אותו במילים, המחשבה הופכת אותו למודע ונגיש. תהליך זה תומך באיזון העדין שבין מחשבה, רגש וגוף.

הבעת רגשות כפועל יוצא של דימוי עצמי 

יש אנשים שמתקשים לזהות את רגשותיהם, יש מי שמרגיש אותם אך לא מצליח לבטא אותם, ויש מי שנסחף עם הרגשות יתר על המידה. בהרבה מקרים הסגנון בו אנו מגיבים לרגשותינו נובע מתוך תפיסת דימוי עצמי מסוימת וכן מתוך דפוסים שהושרשו לאורך החיים ואינם מתאימים למצב בו האדם נמצא בהווה.

רגשות מעורבים לא סותרים

המשפט “אמא עדיין אוהבת למרות שהיא כועסת” נשמע לנו טבעי כשהוא נאמר לילד, אבל כמבוגרים לא תמיד קל לנו לקבל את הקיום של רגשות מנוגדים בו זמנית. לא פעם, אותם רגשות מנוגדים לתפיסת דימוי עצמי כזאת או אחרת, מה שהופך את משימת ה"עיכול" הרגשי למורכבת אפילו יותר. העולם הנפשי מלא בפרדוקסים, בהרבה מקרים אדם מרגיש דבר והיפוכו באותו זמן ואין זה אומר שאחד מהם לא נכון. היכולת לחוש ולהכיל רגשות מנוגדים מאפשרת יצירתיות והרחבת אופקים. היכולת להתייחס למגוון הרגשות מאפשרת דיאלוג פנימי המגדיל את אפשרויות הבחירה של האדם.

מצבי רוח משתנים

כמו מזג האוויר, גם הרגשות שלנו מתחלפים בדומה לרוח שמשנה כיוון, תפיסת דימוי עצמי משתנה ומתעצבת במרוצת השנים וכו'. לפעמים השמש זורחת עלינו והכול נראה טוב ויפה ולפעמים מעונן וקודר. מצב הרוח לא תלוי רק במה שיש או אין לנו, אלא בעיקר קשור ליחסנו למצב הקיים. הידיעה שרגשות לא תלויים רק בנסיבות החיצוניות אלא מושפעים מהעולם הפנימי מקנה לנו את היכולת להשפיע על איכות חיינו.

יואב ניומן, מטפל ריגשי (מבוגרים)

אני מאמין שכל אדם יכול לחיות חיים מלאים ומספקים. כל אחד יכול לאהוב, להיות נאהב ולהרגיש שלם עם עצמו. אך לעתים הדרך ארוכה ומפותלת ונדמה שהדבר בלתי אפשרי. ברגעים כאלו, הפנייה לטיפול רגשי יכולה להיות נקודת מפנה ולסייע לו למצוא את הכוחות הפנימיים בכדי להתמודד עם קשייו.

דילוג לתוכן