שאלות נפוצות

שאלות של הורים

לא פשוט להחליט שזה הזמן לקבל עזרה, עשויים להיות מחשבות כמו: "אולי אני יכול להתמודד לבד, להתייעץ עם חברים, יותר גרוע מזה כבר לא יכול להיות". אבל כאשר יש משהו שמכביד עליך, שכבר זמן מה אתה מנסה להתמודד אתו וזה מרגיש תקוע, כשהעצות של אנשים קרובים פשוט לא נוגעות בדבר האמתי שנמצא עמוק בפנים, אז כדאי לפנות לטיפול רגשי. ביחד נוכל להתמודד עם מה שמפריע לך ובהדרגה נצליח לשנות את התחושות השליליות בחייך.

טיפול הוא תמיכה שבאה לעזור לאדם להתמודד עם קושי מסוים מתוך מטרה שהוא יוכל לממש את משאלות ליבו לאורך זמן גם ללא הליווי. כאשר מטרה זו מושגת חשוב לדעת גם לסיים את התהליך הטיפולי ולהמשיך הלאה. מומלץ שנדבר על הפרידה מספר מפגשים מראש כדאי שנוכל להתבונן לאחור ולראות את הדרך שעשינו ולאן הפנים מועדות כרגע. אני תמיד מזמין את המטופל להרגיש בנוח לשמור על קשר ולעדכן אותי בהתפתחויות, וכמובן שאם עולה צורך אפשר לקבוע פגישה גם אפילו אם היא חד פעמית.

אפשר להבין את המשאלה לדעת מראש למה נכנסים, כמה זמן זה ייקח ומה תהיה התוצאה. בפועל גם אם אנו מבינים שהשינוי הוא לטובה לנפש נדרש זמן להתרגל למצב החדש. באופן טבעי היינו מעדיפים שהפתרונות יהיו מהירים וקלים. אך רוב הטיפולים לוקחים בין שלושה חודשים לחצי שנה בהם המטופל מצליח להרגיש שיפור בחייו. חשוב לומר שיש טיפולים שניתן להגיע להתקדמות משמעותית לאחר מספר שבועות ויש טיפולים שנדרש תהליך ארוך של שנה או יותר.

אפשר לדעת שטיפול מצליח כאשר ברוב המפגשים יוצאים עם תחושה של סיפוק, עם חוויה שנגענו במשהו שמעניין ומסקרן אותנו להעמיק בו. כשטיפול מצליח הוא מחולל שינוי בחיי היום יום ומשפיע עלינו לטובה. הסביבה מפרגנת לנו, אנחנו מרגישים יותר טוב עם עצמנו. המאבקים שהיו לי עם כל העולם ועם עצמי בהדרגה נרגעים ותחושה של שמחת חיים תופסת את מקומה. כשהשפה הפנימית משתנת ונהיית פחות שיפוטית ושלילית

כאשר אדם מתמודד עם קושי לאורך שנים כמו זוגיות שלא מתפקדת, חרדה או דיכאון מתמשך לעתים נדמה שאין סיכוי ליצור שינוי, מכוון שהקושי והכאב הושרשו כל כך עמוק שקשה לדמיין איך זה יכול להשתפר. אך יחד עם זאת אני יכול להגיד מניסיון שהמפגש עם אדם מקצועי שיכול לשפוך אור על הקשיים מזווית חדשה, פותח את הדלת  לקראת שיפור ושינוי אמתי. כל פעם מרגש אותי לגלות איך שמצבים שהיה נדמה שאין מהם מוצא התגלו כאפשריים.

טיפול במהותו מתבסס על אמון ויצירת מרחב בטוח בזכות העדר ביקורת שיפוטית. אדם שמגיע יכול להרגיש שגם החלקים הפחות "יפים" שלו יכולים לקבל ביטוי ולהתגבר על המבוכה והחשש שעשויים לעלות. חלק מהקסם של הטיפול הוא היכולת להיפגש כשני זרים ולבנות בהדרגה מרחב של אמון וביטחון זה, בו אפשר לשתף את החלקים הכי עמוקים בנפש שלא באים לידיי ביטוי באף מקום אחר. מקום הזה מזמין פתיחות ותחושת שמותר לחשוף גם חלקים פחות יפים. תהליך מתנהל בקצב מותאם למטופל.

יש אנשים שאוהבים לבוא מוכנים למפגש הראשון, ומתכננים מה להגיד, איך להתאר את הנושא שאיתו הם מתמודדים. יש אנשים שמעדיפים לדבר אסיוצטיבית פשוט מה שמרגישים באותו רגע, יש מי שמעדיף לצלול לתוך עומקם של הדברים ולגעת בלב העניין כבר מהפגישה הראשונה, ויש מי שנכון לו להביא את מורכבות הנושאים שמעסיקים אותו בהדרגה תוך כדאי תהליך ההכרות במפגשים הראשונים. כל אחד מהסגנונות האלה ועוד רבים אחרים הוא מעולה. גם אם האדם ידבר על מה הוא מרגיש באותו רגע, או לחלופין על משהו שקרע בעבר, חשוב לי להיות קשוב לצורך ולקצב הרגשי של האדם שנמצא מולי.

בהרבה מקרים לא קל להרים את הטלפון ולחצות את הקו שבין האנונימיות מול האתר לשיחה הראשונה עם המטפל עצמו. לכן קודם כל חשוב שתתקשר כשנוח לך, שאתה במקום שקט ונעים ונמצא בפרטיות כדי שתהיה חופשי לדבר בלי הפרעה. במהלך השיחה אני מזמין אותך לספר קצת על עצמך, ומה מביא אותך לצור קשר. בשלב זה מפתחת שיחת הכרות ראשונית שבה אני גם נותן את נקודת המבט שלי על מה שעולה בשיחה, ובכך תוכל לחוש את הגישה הטיפולית שלי ואת ההתאמה בנינו. כמובן שבסופו של דבר מדברים גם על הפרטים הטכניים של מיקום מדויק, זמנים אפשריים ותשלום, אבל באמת מה שהכי חשוב זו התחושה שהצד השני באמת יכול להבין את המקום שלי והאם אני יכול להרגיש בנוח אתו.

אם זה המצב כדאי לשאול מה הדבר שאכזב אותך. האם זו תחושה של חוסר רגישות או חוסר מקצועיות מצד המטפל. האם זו הבנה שהיה תהליך ארוך שבסופו לא הורגשה התקדמות? האם הייתה לו אמירה שפגעה בך והרגשת שהאמון הופר. שווה להקדיש לזה זמן מחשבה לפני שפונים למטפל הבא, כאשר בוחרים מישהו ויוצרים קשר ראשוני אפשר לעלות את החשש ולראות איך הוא מגיב. מטפלים שונים עשויים להגיב בצורות שונות ולא כל תגובה תתאים לכל אחד. במידה והתשובה של המטפל מעוררת בך תחושת ביטחון כדאי לתת הזדמנות נוספת לטיפול.

לפני שנפגשים: מומלץ לקרוא על הגישה הטיפולית והדרך בה המטפל מתייחס לנושאים שמעסיקים אותך. מעבר לגישה המקצועית שמצופה ממטפל ניתן גם להרגיש דרך הטקסטים את האישיות הייחודית שמעבר למילים ולבדוק עם עצמך אם תוכל להרגיש בנוח להיפתח מולו. אם יש משהו שתופס אותך תרים טלפון ותדברו קצת כדי לשמוע אותו גם מעבר למילים הכתובות. כמובן שהשיחה הראשונה לא מחייבת מפגש ולגיטימי שתצור קשר כדי לבדוק את ההתאמה. אחרי שנפגשים: חשוב שתהיה תחושה של חיבור כבר מהמפגש הראשון, הרגשה שהוא באמת מבין אותך, ומצליח לתת נקודת מבט חדשה שלא מובנת מאליה. כשאתה יוצא מהחדר בתחושה שיש חומר למחשבה להתבונן עליו להמשך השבוע, ועם חוויה רגשית שנגעה בך בזמן המפגש. אפשר לנסות 2-3 פגישות כדי להיות בטוחים אבל הרבה פעמיים יודעים את התשובה כבר מהפגישה הראשונה.

שאלות ילדים

אני רואה חשיבות רבה במעורבות ההורה בתהליך הטיפולי של הילד. לכן מסגרת הטיפול מובנה באופן כזה שבסוף כל מפגש ההורה מוזמן ל 10-15 דקות אחרונות בהם מתאפשר לילד לשתף את ההורה בתכנים שעלו בטיפול. לשלב זה יש ערך רב מכמה סיבות:

  • לילד מתאפשר רגע מיוחד בו הוא יכול להביעה את עולמו הפנימי מול ההורה אשר לא מקבל ביטוי ביום יום. כמו היה רוצה לומר, אמא אבא תראו את מה שאני עובר, תהיו גאים בי על איך שאני מתמודד.
  • להורה יש הזדמנות להרגיש את מהלך הטיפול ולהישאר בלב העניין מבלי ללחוש מנותק מהתהליך הרגשי שהילד שלו עובר.
  • בזמן זה שההורה נכנס לחדר מתאפשר לי לראות באופן ישיר את הקשר בין ההורה והילד דבר שמלמד אותי רבות על עולמו ומאפשר לי לתת הדרכה להורה כיצד נתן לתמוך בתהליך באמצעות שנויים שאפשר לעשות בבית.

יש לומר שבפרק הזמן הזה אי אפשר לדבר על הכול בנוכחות הילד ובמידה שיש צורך ניתן לקבוע פגישה מלאה איתי בה נוכל לדבר על הדברים בחופשיות. כמובן במפגש הראשוני ההורה מוזמן להישאר עם הילד בחדר עד ששניהם מרגישים מספיק בנוח ויש תחושה שהילד יכול לאפשר להורה לחכות לו בחוץ.

ילדים עשויים להתנגד להגיע לטיפול ממגוון סיבות, חלק מהסיבות ברורות לנו כגון קושי להתמודד עם מצבים חדשים, תחושת בושה לחשוף את עצמם, נטייה לסרב להורים כחלק ממאבקי כוח. לעתים הסיבות עשויות להיות לא ברורות ומתגלות במהלך הטיפול עצמו. כהורים התפקיד שלנו הוא לפעול לטובת הילדים גם אם ברגע מסוים הם מתנגדים ולא משתפים פעולה. ההורות מלאה ברגעים בהם אנו נדרשים להניעה את הילד לפעולות שמנקודת מבטינו הם למענו גם אם הוא לא אוהב אותם, כמו צחצוח שניים, לחגור חגורת בטיחות או ללכת לבית הספר. כשעולה צורך לקחת את הילד לטיפול לרוב הוא לא מבין לאן הוא מגיע, ולמה לוקחים אותו, חשוב שהמסר יהיה שכל אדם יכול לעתים להיעזר במישהו כדי להתמודד עם קשיים, על מנת שנוכל במפגש הטיפולי לאפשר לו ילדות שמחה ובריאה. על אף המחויבות של ההורה למפגש הטיפולי אי אפשר לכפות על הילד את המפגשים. לאחר שההורה והילד מגיעים למפגש הראשוני תפקיד המטפל להצליח למוסס את ההתנגדויות וליצור קשר שבמהלך הזמן יהיה בו שילוב בין הבעת רגשות מורכבים והנאה מחוויית המפגש.

לא פשוט להכיר בכך שהילד שלך מתמודד עם קושי משמעותי שמשפיע על שמחת חייו וההתפתחות הבריאה כפי שהייתם רוצים שתהיה. לעתים אתם כהורים הם אלו שמרגישים שיש משהו לא כשורה, ולעתים תשומת הלב לקושי של הילד עולה מתוך המסגרת החינוכית. קשיים חברתיים, פחדים, התנהגות שלא מותאמת לגיל, הפרעת קשב וריכוז, התפרצויות זעם, קושי בדחיית סיפוקים וקבלת סמכות הם דוגמאות נפוצות לאתגרים שילדים מתמודדים אתם. במידה והקשיים נמשכים זמן רב או שהם מתבטאים באופן קיצוני אז מומלץ לפנות לטיפול רגשי שיוכל לסייע לילד ולכם.

דילוג לתוכן