רגע לפני שנעמיק בהיבטים של בעיות חברתיות אצל ילדים, חשוב להדגיש כי פיתוח כישורים חברתיים מסייע להתמודד עם הצקות של ילדים אחרים, ביישנות והתפרצויות זעם. הטיפול בבעיות חברתיות מחזק את תחושת הביטחון העצמי של הילד.
בעיות חברתיות אצל ילדים, כישורים חברתיים ומה שבין לבין
הבסיס לפיתוח כישורים חברתיים היא תחושת ערך עצמי. כאשר ילד יודע לשתף פעולה, להתפשר כשצריך וגם לפעמים לעמוד על דעתו, בני גילו רוצים להיות בחברתו. כאשר ילד מודע לרגשות של חבריו ומסוגל לבטא את רגשותיו החיוביים והשליליים בצורה ברורה ולא תוקפנית, הדבר מהווה בסיס לחיי חברה מספקים. היבט חשוב נוסף הוא המסוגלות של הילד להישמע לדמויות סמכות בחייו, להתנהל ולקבל את הכללים והחוקים של מסגרות שונות. היכולת להסתגל תמשיך ללוות אותו לאורך השנים ותאפשר להימנע ממצבים שונים של בעיות חברתיות אצל ילדים ומבוגרים כאחד.
קשיים חברתיים
ילד מופנם וביישן שמרבה לבלות לבד בהפסקה, מוצא את עצמו מחוץ לדינמיקה החברתית. על אף שהיה רוצה להיות בקשר עם הילדים, לא תמיד מתאפשר לו להשתלב ותחושת הדחייה החברתית מחזקת את הנטייה הטבעית שלו להסתגר בעולמו. ישנם מקרים בהם הילד סובל מהצקות, חרם, קריאות בשמות גנאי ואפילו פגיעה פיזית. לעומת זאת הילד המתפרץ נקלע לעימותים רבים, ואינו מצליח ליצור קשר יציב עם חבריו לכיתה. הוא מנסה לכבוש את מקומו בחברה בזכות כוח פיזי והתנהגות אגרסיבית. הוא נוטה לעקשנות ונזקק לתשומת לב רבה. יש ילדים המתמודדים עם בעיות חברתיות על-ידי הכחשה של מידת סבלם: “יותר כיף לי לשחק במחשב”, “בכלל לא אכפת לי להישאר בכיתה”, “אני לא נעלב”, “שיגידו מה שהם רוצים”. כמבוגרים חשוב להעריך את מידת הנזק שהבעיות החברתיות גורמות לילד, ולהציע לו עזרה.
גורמים לבעיות חברתיות
ביישנות, הערכה עצמית נמוכה וקושי בפירוש נכון של מצבים חברתיים מהווים גורמים מרכזיים בקשיים החברתיים של הילד. בנוסף, תנודות במצבי רוח ופגיעות יתרה מקשים על ניסיונות ליצירת קשרים חברתיים. בין הגורמים לבעיות חברתיות ניתן למצוא את הפרעת הקשב וריכוז או קושי בוויסות חושי, הגורמים לבעיות רגשיות והתנהגות אימפולסיבית. גם ילדים הנמצאים על הספקטרום של הפרעות תקשורת כגון תסמונת אספרגר או PDD, מתקשים לתקשר עם הסביבה הן בפן המילולי והן בפן הבלתי מילולי, ומתקשים ליצור קשרים חברתיים עם בני גילם.
טיפול בעיות חברתיות אצל ילדים
כישורים חברתיים מבוססים על היכולת ליצור קשר אישי. בתהליך הטיפולי הילד מקבל מענה לצרכיו הרגשיים ובכך תחושת הערך העצמי שלו מתעצמת, ויכולתו ליצור קשר עם הזולת משתפרת. בקשר הטיפולי מתאפשר לילד לבנות מערכת יחסים בה הוא יכול להשתחרר מדפוסים ישנים ולהתנסות ביצרת דינמיקה חדשה. הטיפול החוויתי מאפשר לילד לבטא את עולמו הפנימי ולגעת בנקודות הקושי שבדרך כלל מכשילות אותו. במהלך הטיפול הילד מגלה את כוחותיו ורוכש כלים שיעזרו לו לפרוץ למעגל החברתי. הגישה הטיפולית שלי בעבודה עם ילדים משלבת בין טיפול במשחק לבין שיטת אלבאום:
טיפול במשחק – play therapy
טיפול במשחק מאפשר לילד לבטא את רגשותיו דרך משחק, תנועה, אמנות ושיחה. במפגש הטיפולי הילד מתנסה במצבים של יוזמה ויצירתיות ומגלה את כוחותיו. המשחק הטיפולי מאפשר לילד לתת ביטוי לעולמו הפנימי בצורה מוחשית. החיבור בין העולם הפנימי והחיצוני מחזק את תחושת הערך העצמי והיכולת ליצור קשר עם הזולת.
הטיפול בשיטת אלבאום
טיפול בשיטת אלבאום מחזק את הדימוי העצמי של הילד דרך עבודה גופנית. בהרבה מקרים ילדים זקוקים להתייחסות ישירה אל החוויה הגופנית ללא מילים. כשילד מצליח להתמודד עם תרגיל פיזי, הוא מגייס את כוחות הנפש והמוטיבציה הקיימים בו. חוויית ההצלחה מבחינתו היא מקור לגאווה והוכחה לכך שהוא מסוגל להתמודד עם אתגרים.