מטפל רגשי – דרכי התמודדות עם רגשות שונים

האם מטפל רגשי יכול לסייע במצוקות אשר גורמות לחרדות? דיכאון? התפרצויות זעם? בין אם מדובר בבעיות אלו, בבעיות בזוגיות או כל בעיה רגשית אחרת, מטפל רגשי למעשה מספק לווי ותמיכה בהתמודדות עם החלקים הכי כואבים בנפש, וזאת כדי לעזור לאנשים להתגבר על המצוקה הרגשית שלהם ולנהל חיים מאושרים ובריאים יותר. בשורות הבאות, אסביר מתוך ניסיוני בעולם הטיפולי – במה עוסק טיפול רגשי, כיצד הוא עובד וכיצד מטפלים רגשיים יכולים לעזור לכם להתגבר על ההתמודדויות שונות.

כמה מילות רקע – מיהו מטפל רגשי? 

מטפל רגשי הוא סוג של פסיכותרפיסט המתמקד בסיוע לאנשים אשר מחפשים דרכים יעילות ובריאות יותר להתמודדות עם רגשותיהם, מחשבותיהם ושינוי דפוסי התנהגות. מטרת הטיפול הינה לעבוד על בעיות ביחסים, שיפור מיומנויות תקשורת, חיזוק תחושת ביטחון עצמי, חיזוק המוטיבציה, והתמודדות עם חרדות, התפרצויות כעס ועוד. טיפול רגשי כולל מפגשים אישיים ופרונטליים פנים אל פנים, או שיחות וידאו-זום, בהתאם לצרכי המטופל. שיחות וידאו-זום מתקיימות כאשר הנסיבות לא מאפשרות פגישה פנים אל פנים. אם בגלל מגבלה פיזית, או בגלל מרחק גיאוגרפי כמו ישראלים שחיים בחול, או גרים בארץ אבל רחוק מהמרכז.

איך עובד טיפול רגשי ע"י מטפל רגשי? 

טיפול רגשי הוא סוג של קסם, איך שעה בשבוע יכולה לשנות את חיי? 

טיפול זה קצת כמו חממה, מקום מוגן בו אנחנו יכולים לחשוף את הדברים הכי רגישים שלנו, ולעבד אותם יחד. 

התפקיד של המטפל הרגשי הוא לאפשר למטופל להתמודד עם חלקים מודחקים שבעולם הפנימי שלו, כדי להצליח לעבור דרכם ולגלות את הכוחות הטמונים בנו. בהדרגה, גם הסביבה שלנו תשים לב לשינוי שאנחנו עוברים ואנשים הקרובים אלינו יתחילו להגיב אלינו בהתאם.

כל אדם הוא עולם ומלואו, ולכן לכל אחד יש את הדרך הייחודית שלו. ויחד עם זאת יש אותי, המטפל, שמגיע עם הניסיון שרכשתי במהלך השנים, וכל מה שקורה במפגש בין שני העולמות האלה – הוא מהות הטיפול.

תהליך טיפול רגשי מתאפשר בזכות:

  • מרחב בטוח ולא שיפוטי המאפשר למטופלים להבין, להתבונן ולחקור את רגשותיהם, ובכך למצוא דרכים להתמודדות עם עולמם הפנימי. 
  • שיחות בהן המטפל מקשיב למטופל, ומשקף לו, שואל שאלות וביחד חוקרים לעומק את העולם הרגשי. 
  • התנסות חוויתית שמעמיקה את ההבנה של הנושא שעליו מדברים בשיחה, באמצעות תנועה, מתן שומת לב לתחושות הגוף והקשר שלהם לחוויה הרגשית ולדפוסי ההתנהגות. 
  • מתן כלים להשגת יעדים אישיים ספציפיים בהתאם שאיפות של המטופל.
  • הדרכה בנושאים שונים, כמו למשל סוגי תקשורת, מיומנויות חברתיות ועוד. 

יש לציין, הטיפול הרגשי הוא תהליך אינדיבידואלי, וכל מטופל יעבור טיפול שונה בהתאם לצרכיו ולקשיים שהוא או היא חווים.

קשיים שיכולים להיות מטופלים בעזרת מטפלים רגשיים

מתוך ניסיוני רב השנים, ריכזתי עבורכם כמה מתוך סיבות הפניה המרכזיות המובילות אנשים לקבל טיפול רגשי אצל מטפל רגשי:

סיבה נפוצה #1 – מטפלים רגשיים לטיפול בזוגיות

קשיים במערכות יחסים יכולים לנבוע ממגוון סיבות, בין אם בעקבות בעיות תקשורת, אמון זוגי שלפעמים נשבר ומצריך שיקום, דפוסים לא בריאים של התנהגות בתוך קשר זוגי ועוד. בעוד שבחלק מהמקרים ניתן לפתור בעיות מסוימות באמצעות טיפול באחד מהצדדים בקשר, במקרים אחרים שתי בני הזוג יצטרכו להיות מעורבים בתהליך הטיפולי. 

סיבה נפוצה #2 – מטפל רגשי לטיפול בחרדה 

באופן כללי, ומבלי להתייחס לסוג החרדה הספציפית המלווה את המטופלים, אפשר לציין כי חרדה היא מצב רגשי המאופיין בתחושת פחד כללית או קונקרטית. תחושת חוסר ביטחון וחוסר אונים וחוסר תפקוד המשתלטות על האדם. על מנת לטפל בחרדה, מטפל רגשי מלווה את המטופל בתהליך הבנת הקשר בין התחושות הפיזיות שיש לו בגוף, הרגשות שמסעירות אותו, המחשבות שרצות בראש וההתנהגויות בפועל. לאחר הבנת מהות הקשרים האלו, הטיפול יכלול פיתוח דרכי התמודדות יעילות עם החרדות.

סיבה נפוצה #3 – טיפול בדיכאון

אין ספק, בין אם תקופתי או כרוני, דיכאון הוא מצב רגשי קשה במיוחד המאופיין בתחושת עצב, חוסר תקווה, או איבוד עניין בפעילויות שפעם דווקא אהבנו. באופן כללי, הטיפול בדיכאון מתמקד בשינוי דפוסי חשיבה והתנהגות שליליים, וכן בפיתוח דרכי התמודדות יעילות עם הקשיים הרגשיים. לא פעם, מטפל רגשי בוחר בטכניקת טיפול מסוג "דיאלקטי-רגשי-התנהגותי", טכניקה אשר עשויה לעזור למטופל לפתח מיומנויות התמודדות עם רגשות קשים הכרוכים בדיכאון.

הלכה למעשה – למה לצפות במפגש אצל מטפל רגשי?

מפגשים נמשכים שעה, במהלך המפגשים הראשונים מטפל רגשי ייקח את הזמן כדי להכיר אתכם יותר לעומק. קצת ממה שמצפה לנו במפגשים:

  • הקשבה נטולת ביקורת שיפוטית, לכל אחד יש את המקומות הכואבים שלו, כאן זה המקום להביא את שלכם. 
  • השיחה בדרך כלל זורמת בנחת והדדיות, אך יחד אם יש רגע של שתיקה זה בהרבה מקרים נותן הזדמנות להרהר ולעבד את הרגשות שעולים במפגש. 
  • היו פתוחים וכנים לגבי איך שאתם מרגישים הן פיזית והן נפשית לפני, במהלך ובסיום הטיפול.
  • המטפל עשוי להציע לכם לבצע תרגילים שונים, כגון כתיבה, דמיון מודרך, בזמן המפגש או לתרגול בבית. 

יש לציין, ההמלצות לעיל הן כלליות. בפועל, כל מפגש אצל מטפל רגשי הוא שונה ומשתנה בין מקרה למקרה. 

כמה מילות סיכום על טיפולים ומטפלים רגשיים 

במהלך הטיפול אצל מטפל רגשי ניתן לעשות שינויי מרחקי לכת, אך חשוב לזכור שבפועל, אתם הם אלו שצריכים לעשות את הדרך, לחיות את החיים מחוץ לשעת המפגש ולהמשיך לעבוד על מה שעלה במפגש גם ביום יום במהלך השבוע. טיפול רגשי יהיה יעיל כל עוד אתם תיקחו בו חלק פעיל. לפעמים ההתחלה קשה, אז תנו לעצמכם את הזמן להעמיק בתהליך הטיפולי, להכיר מקרוב יותר את הקשיים שלכם ואת הטריגרים הגורמים להם. אם אתם נאבקים בחרדה, בעיות בזוגיות או כל מצוקה רגשית אחרת, מטפל רגשי יכול לעזור לכם להתמודד עם הרגשות ולנהל את חייכם באופן טוב יותר. אז אל תהססו לבקש את העזרה הדרושה לכם, תמיד יש תקווה למחר טוב יותר.

בכל מקרה בו אתם זקוקים למידע נוסף, צרו עמי קשר.

יואב ניומן, מטפל ריגשי (מבוגרים)

אני מאמין שכל אדם יכול לחיות חיים מלאים ומספקים. כל אחד יכול לאהוב, להיות נאהב ולהרגיש שלם עם עצמו. אך לעתים הדרך ארוכה ומפותלת ונדמה שהדבר בלתי אפשרי. ברגעים כאלו, הפנייה לטיפול רגשי יכולה להיות נקודת מפנה ולסייע לו למצוא את הכוחות הפנימיים בכדי להתמודד עם קשייו.

דילוג לתוכן