רטלין הוא לא תמיד הפתרון האידאלי להפרעת קשב וריכוז

רגע לפני שנותנים ריטלין

חלק מהילדים המופנים על ידי המורים בבית הספר, לאבחון הפרעת קשב וריכוז (ADD) או הפרעת קשב וריכוז היפר-אקטיבית (ADHD), אינו זקוק לריטלין. לעתים הגורם לבעיה אינו נוירולוגי אלא נובע מרקע רגשי, קשיים בתפקוד המוטורי, בעיה בוויסות החושי, או קושי בשליטה במוטוריקה גסה/עדינה. למעשה, בעוד שהילד מפגין סימפטומים של הפרעת קשב וריכוז, הוא אינו סובל ממנה, ולכן ריטלין אינו הפתרון. כמובן שעבור ילדים שכן סובלים מהפרעת קשב וריכוז, ריטלין הוא חלק חיוני בטיפול הכולל בהפרעה. חשוב להיעזר בתרופה, אך מומלץ לתמוך בטיפול התרופתי ולעזור לילד לרכוש מיומנויות סנסומוטוריות שיהו הבסיס היסודי לכישורי הלמידה שלו. במפגש הטיפולי הילד מתנסה בלמידת טכניקות ותרגילים שיעזרו לו לפתח את המערכות הסנסומוטריות לרמה הנדרשת לתפקוד יעיל בכיתה, ללא קשר לתרופה. תרגול של הטכניקות והתרגילים בבית הוא חיוני על מנת שיופנמו היטב וימשיכו לתמוך בו גם כאשר פגה השפעת הריטלין.

מורכבות תהליך הלמידה


אנו נוטים לחשוב שתהליכי הלמידה דורשים בעיקר יכולת קוגניטיבית, אך יש להם גם היבט מוטורי חשוב. הכרוך בשילוב בין היכולת הקוגניטיבית והתפקוד הפיזי. בזמן השיעור נדרשות מיומנויות מוטוריות מורכבות כגון: כתיבה, קריאה, העתקה מהלוח. כתיבה דורשת שליטה במוטוריקה עדינה של כף היד, וקריאה דורשת שליטה בשרירי גלגל העין כדי לא לדלג על שורות או להחליף בין אותיות. כאשר גוף האדם מתפקד בצורה תקינה, יש תיאום בין המוח לכל איברי הגוף, והאדם מסוגל לבצע משימות מוטוריות גסות או עדינות. במקרה של קושי מוטורי, הקשר בין המוח ואיברים כמו העין או היד לא פועל כמצופה.

אפשרויות הטיפול


שיטת אלבאום מאפשרת וויסות של הרגישות החושית ושיפור המיומנויות המוטוריות הנדרשות לתפקוד יום-יומי באמצעות מגוון תרגילים ייחודיים. כשהילד מצליח להתגבר על קשיי התפקוד שלו, הוא חש שהוציאו לו את “המקל מהגלגלים”. עכשיו הקשב שלו יוכל להיות מופנה להקשיב למורה ולהבין על מה מדובר בשיעור, במקום להתאמץ שלא להישאר בפיגור אחרי כולם. חוויית הצלחה זו, מחזקת את תחושת השייכות, הביטחון העצמי והמוטיבציה להמשיך להתמודד עם האתגרים. טיפול פסיכותרפי במשחק הוא טיפול רגשי שבו הילד יוכל לעבד את חוויותיו ולפתח השקפת עולם בריאה. במהלך המשחק הילד יכול להביע את עצמו בסביבה מוגנת ללא חשש מביקורת או כישלון, מה שמאפשר לי להכיר אותו, להבין את שורש המועקה וביחד, באמצעות משחק, לטפל בה. התהליך הרגשי בגישת הטיפול במשחק, מחזק את הדימוי העצמי של הילד ומסייע לו לפתח כישורים חברתיים. חוויות ההצלחה של הילד בטיפול, מעודדות אותו להעז ולא לוותר גם כשהוא חווה קשיים בהמשך.

ריטלין – עם או בלי 


גם במקרה שהוחלט על מתן ריטלין על מנת להקל על הפרעת קשב וריכוז, כדאי לשלב בין הטיפול התרופתי לבין טיפול הנותן מענה לכל צרכיו של הילד: הוויסות החושי, המוטורי והרגשי. באופן זה, ניתן לסייע לילד להתמודד עם קשייו גם לאחר שהשפעת הריטלין מתפוגגת. ולעיתים גם אפשר להפחית במינון הנדרש.

במקום תורפות לעבוד עם הגוף
כולם יודעים שפעילות גופנית טובה לנו, אז למה אנחנו לא עושים יותר?
בזמן תרגול גופני המוח מפריש כימיקלים שגורמים לנו להיות שמחים, מרוכזים, ורגועים יותר ואפילו מייצר עוד תאי מוח. כל מה שצריך זה למצוא מוטיבציה. פשוט לא?

תמונה של יואב ניומן

יואב ניומן

החל את דרכו המקצועית כמטפל בשיטת אלבאום ב-2001. במהלך השנים טיפל במספר רב של מטופלים, לימד סטודנטים, רכש ידע תיאורטי ומעשי בגישת טיפול במשחק והתמחה בפסיכותרפיה גופנית. בנוסף בוגר קורס הכשרת מטפלים בשיטת הגשטלט מטעם אוניברסיטת תל אביב.

טיפול רגשי לילדים עם יואב ניומן

אני מאמין שכל אדם יכול לחיות חיים מלאים ומספקים. כל אחד יכול לאהוב, להיות נאהב ולהרגיש שלם עם עצמו. אך לעתים הדרך ארוכה ומפותלת ונדמה שהדבר בלתי אפשרי. ברגעים כאלו, הפנייה לטיפול רגשי יכולה להיות נקודת מפנה ולסייע לו למצוא את הכוחות הפנימיים בכדי להתמודד עם קשייו.

דילוג לתוכן