טיפול רגשי – הכוח המרפא של המשחק הטיפולי
לפני שמדברים על טיפול רגשי, ראוי לציין שעבור ילדים רבים התמודדות עם העולם היא משימה לא פשוטה ובמקרים רבים היא גורמת לקשיים ותסכול. המשחק הוא אמצעי, שמאפשר לילד לעבד רגשות שונים שעולים בסיטואציות שונות במהלך היום. הטיפול במשחק מאפשר לילד להתנסות במצבי חיים דמיוניים, ללא פחד מכישלון או ביקורת, וכך להשתחרר מפחדים, להתחבר לכוחותיו הפנימיים ולהעצים את ביטחונו העצמי אל מול העולם. המטפל משתמש בכוח הריפוי הטמון במשחק, כדי לעזור לילדים הזקוקים להכוונה בהתמודדותם עם העולם.
טיפול במשחק – רקע תאורטי על סוג זה של טיפול רגשי
הפסיכואנליטיקאית מלאני קליין, חלוצת טיפול רגשי מסוג הטיפול הנפשי בילדים, זיהתה את המשחק ככלי ליצירת קשר עם ילדים שלא היו מסוגלים להביע את עולמם הרגשי באופן מילולי. הפסיכואנליטיקאי דונלד ויניקוט הוסיף ואמר כי המשחק אינו רק אמצעי לתקשורת, אלא יש בו איכות מרפאה בפני עצמו. לכן המשחק הטיפולי משמש לילד אמצעי לביטוי אישי, תורם לתהליך ההתפתחות שלו ומעורר תחושת סיפוק וביטחון עצמי. באמצעות המשחק הילד משחזר התנסויות מהעבר, מעבד תכנים לא מודעים ומתרגל מיומנויות הנדרשות לתפקוד היום-יומי.
טיפול רגשי – איך הטיפול במשחק עובד?
טיפול רגשי במשחק שם דגש על עידוד היצירתיות, מעורבות פעילה וביטוי עצמי אותנטי. במהלך המשחק, החשיבה הרציונלית לא עוצרת את הביטוי החופשי של רגשות, כגון: כעס, פחד, אשמה וקנאה, שאולי נחשבים “לא לגיטימיים”. במרחב המשחקי, הילד יכול לממש את משאלות לבו, בעולם בו הוא קובע את הכללים. במשחקי “כאילו” הכיסא יכול להפוך לתא טייס, והילד – לגיבור שביכולתו להציל את העולם. במשחקים חברתיים, הדגש הוא על שיתוף פעולה ויחסים בין אישיים מחוץ לעולמו הפנימי, ואלו מהווים בסיס לפיתוח כישורים חברתיים. המשחק יוצר מרחב חופשי, בו הילד יכול להתנסות בלי לפחד מכישלון ומביקורת. המסגרת הטיפולית, אשר מגדירה “מה מותר ומה אסור”, מאפשרת לילד מרחב בטוח בו הוא יכול להתנהל בחופשיות, בלי לחשוש לביטחונו הפיזי והרגשי. רק כאשר הילד מרגיש מוגן, הוא יכול לאפשר לעצמו להביע את הרגשות המודחקים, שהם לב לבם של קשייו. ביטוי רגשי כנה, מהווה את הבסיס לריפוי.