טיפול בלקויות למידה – להוציא את המקל מהגלגלים

טיפול בלקויות למידה הוא תהליך מתמשך שמטרתו לסייע לילדים ואנשים בוגרים להתמודד עם הקשיים שלהם ולפתח את יכולותיהם. הטיפול יכול להיעשות במסגרת פרטנית או קבוצתית, ויכול לכלול מגוון של שיטות, כגון:

  • הוראה מתקנת: הוראה מתקנת היא תוכנית לימודים מותאמת אישית שמטרתה לסייע לאנשים עם לקויות למידה לרכוש את המיומנויות הנדרשות להם כדי להצליח בלימודים ובחיים.
  • טיפול רגשי: טיפול רגשי יכול לעזור לאנשים עם לקויות למידה להתמודד עם הקשיים הרגשיים הכרוכים בלקות, כגון תחושת חוסר מסוגלות, חרדה וביטחון עצמי נמוך.
  • טיפול משולב: בידוק השילוב בין טיפול רגשי לבין עבודה על מיומניות סנסומוטוריות שאפרט עליהם בהמשך המאמר.

מיומנויות למידה


מחקרים מראים שהתפתחות מיומנויות הלמידה נשענות על הבשלה של מערכות התנועה וויסות חושי תקין. כשילד לומד לרכב על אופניים הוא למעשה מתבסס על מיומנויות שרכש בשלבים מוקדמים יותר, כגון: שיווי משקל, קשר עין-יד, שליטה מוטורית וויסות חושי. בדומה לכך, כשילד לומד קריאה, כתיבה וחשבון הוא נשען על הפנמת מיומנויות סנסומוטוריות  משלבים מוקדמים יותר. אם תהליך הבשלת המערכת הסנסומוטורית כמו תנועה וקליטה חושית התעכב, תהליך הלמידה עלול להשתבש. התרגילים אשר שיטת אלבאום מציעה, מייצרים מעטפת של טיפול בלקויות למיד ונותנים מענה לעיכובים במערכת הסנסומוטורית. כשילד מתגבר על פערים אלו הוא פנוי להשקיע את תשומת ליבו בלימודים עצמם במקום להיאבק בקשייו הטכניים בביצוע המטלות בזמן הלמידה. במקרים רבים של לקויות למידה, הקשר העצבי בין אונת המוח השמאלי לאונת המוח הימני לא מפותח באופן אופטימלי ולכן משפיע על תפקודים קוגניטיביים וגופניים. שיפור התקשורת בין האונה הימנית לאונה השמאלית במוח באמצעות תרגילי קואורדינציה, מהווה מפתח לתפקוד יעיל. תנועה המשלבת את שני צידי הגוף, כמו בזחילה, משכללת את התקשורת בין שתי אונות המוח. הקשרים הנוירולוגים שנוצרים בעקבות התרגול תומכים גם בתהליכים קוגניטיביים.

טיפול בלקויות למידה


הלמידה הינה תהליך המשלב היבטים של חשיבה קוגניטיבית ותפקוד סנסומוטורי. ילד המשקיע מאמץ רב במטלות הטכניות הכרוכות בתהליך הלמידה, אינו פנוי להיות קשוב לתוכן הנלמד ומתקשה להיות מעורב בשיעור. כאשר שלב ראשוני זה משתבש, הילד ישקיע מאמצים אדירים לאורך כל שעות היום מבלי להגיע להישגים המתאימים לגילו. מצב זה עשוי לעורר תסכול, חוסר מוטיבציה, קושי להשתלב בקצב הלמידה הכיתתי ולהגביר הפרעות קשב וריכוז. טיפול באמצעות תרגול גופני עם מגוון תרגילים של מוטוריקה עדינה וגסה, שליטה בשרירי גלגל העין, שיווי משקל, תרגילים לוויסות רגישות תחושתית ומיומנויות נוספות, מתייחסים לעיכוב ההתפתחותי ומאפשרים לילד ללמוד באופן יעיל, על מנת שיוכל לגשר על הפער הלימודי ולהתגבר על תחושות של ערך עצמי נמוך שהתעוררו מהקשיים.

תרגילי עיניים לשיפור הקריאה

 

מעקב אחרי אובייקט היא תנועה רפלקסיבית שטבועה בנו מתוך מנגנון הגנה הישרדותי במקרה שנצטרך להתמודד עם סכנה, כמו משהו שנופל עלינו או תוקף אותנו. לעומת זאת תנועה רצונית ללא מעקב, כמו זו הנדרשת מילד בתהליך הקריאה, או במהלך טיפול בלקויות למידה, היא הרבה יותר קשה, ומפתיע לפעמים לגלות כמה שהיא מאתגרת.

טיפול בהתאם ללקות:

דיסלקציה (קשיי קריאה)


הקריאה הינה תהליך מורכב הכולל קליטה ופירוש של האותיות, חיבור האותיות למילים, הבנת התחביר והמשמעות של המשפט. ילדים רבים  מתקשים בשלב הראשוני של קליטת האינפורמציה באופן מדויק, בעקבות קושי בשליטה רצונית של שרירי גלגל העין או קושי במיקוד ראייה. קשיים אלו גורמים לילד לדלג על מילים ושורות ולהחליף בין אותיות. מצב זה משבש את יכולת הבנת הנקרא עד כדי הימנעות מקריאה. שיטת אלבאום מציעה מערך תרגילי עיניים לשיפור יכולת הקריאה.

דיסגרפיה – קשיי כתיבה


הכתיבה דורשת שליטה במוטוריקה עדינה המתבססת על התפתחות תקינה של המוטוריקה הגסה, ויסות תחושתי, קשר עין-יד וחציית קו אמצע. כאשר אחד מגורמים אלו לא התפתח לרמת התפקוד הרצויה, הוא מקשה על הילד להגיע לכתיבה המתאימה לגילו. כתב לא קריא, חוסר סדר במחברת, שגיאות כתיב ופסקאות לא גמורות, הם רק חלק מהתופעות שהילד מתמודד איתן. שיטת אלבאום מציעה מערך תרגול גרפו-מוטורי שמאמן את המערכות האחראיות על כתיבה נכונה.

דיסקלקוליה – קשיים בחשבון

כמו בכל תהליך הלמידה, גם התפיסה המתמטית מתבססת על חוויה גופנית. קודם הילד לומד לבצע פעולות חשבון בעזרת ספירת האצבעות, אחר כך על ידי חיבור וחיסור של חפצים ובסופו של דבר החישובים נעשים בראש. ילד המתקשה לבצע פעולות חשבון זקוק להבין באופן חוויתי את עקרונות החשיבה המתמטית. שיטת אלבאום מציעה מגוון משחקים ותרגילים הממחישים מושגים כגון הקשר בין חיבור וחיסור, כפל וחילוק, החלק והשלם ואחוזים.

ילד מדבר על לקויות למידה ו ADHD מנקודת מבטו
אני שוכח להרים את היד בשיעור, שוכח את המשימות שלי, אני משתעמם בשיעור ומחשבות קופצות לי לראש, מפחד שאני לא אסיים את המטלות בזמן עם כולם. התמודדות של ילד עם לקויות למידה קשב וריכוז והיפר אקטיביות

יואב ניומן, מטפל ריגשי (ילדים)

אני מאמין שכל אדם יכול לחיות חיים מלאים ומספקים. כל אחד יכול לאהוב, להיות נאהב ולהרגיש שלם עם עצמו. אך לעתים הדרך ארוכה ומפותלת ונדמה שהדבר בלתי אפשרי. ברגעים כאלו, הפנייה לטיפול רגשי יכולה להיות נקודת מפנה ולסייע לו למצוא את הכוחות הפנימיים בכדי להתמודד עם קשייו.

דילוג לתוכן